DYSLEKSJA – PORADY
DLA RODZICÓW
CO TO JEST DYSLEKSJA?
Dysleksja rozwojowa jest to zespół zaburzeń występujących w procesie uczenie się, czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. U podstaw rozwoju dysleksji leży nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (zaburzenia pracy lewej półkuli mózgowej odpowiedzialnej m.in. za czytanie, pisanie, logikę i racjonalne myślenie), a także wpływ uwarunkowania genetycznego (dysleksja może być dziedziczna), dlatego występuje ona niezależnie od stosowanych metod nauczania, inteligencji ucznia czy otoczenia społeczno-kulturowego. Warto zaznaczyć, że dysleksja rozwija się już w okresie prenatalnym, np. z powodu nadużywania używek, leków, stresu i złego odżywiania w czasie ciąży lub na skutek komplikacji przy porodzie naturalnym.
TYPY DYSLEKSJI
Dlaokreślenia specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania najczęściej stosuje się termin- dysleksja rozwojowa. Wyróżnia się kilka rodzajów tych trudności:
- dysortografia– trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy
ortograficzne),
- dysgrafia – tzw. „brzydkie”, niestaranne pismo,
- dyskalkulia – trudności w liczeniu,
- dysfonia – ciche, niewyraźne mówienie.
SYMPTOMY DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ
Wiek przedszkolny (3-5 lat) – ryzyko dysleksji:
mała sprawność ruchowa rąk podczas czynności samoobsługowych, rysowania (rysunki na niskim poziomie, niechęć do rysowania),
Klasa „O” (6-7 lat) – ryzyko dysleksji:
trudności z wymową (przekręcania słów), wadliwa wymowa, błędy gramatyczne,
trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek, trudności z odróżnianiem podobnych głosek, z wydzielaniem sylab i głosek ze słów oraz łączeniem ich w słowa (analizą i syntezą sylabową i głoskową),
niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem figur, wzorów i „szlaczków”,
trudności z układaniem obrazków z elementów według wzoru,
Młodszy wiek szkolny (I – III klasa) – ryzyko dysleksji:
utrzymywanie się wyżej wymienionych objawów zaburzeń i trudności w uczeniu się,
trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, szeregu nazw (dni tygodnia, miesięcy), tabliczki mnożenia, dat, zapisywania liczb wielocyfrowych,
mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g, m-n. l-ł-t, m-w),
mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym dźwiękowo (d-t, g-k, z-s),
trudności z pisownią zmiękczeń, głosek nosowych,
Starszy wiek szkolny (IV – VIII i szkoła średnia) – dysleksja rozwojowa:
trudności w czytaniu często zmniejszają się lub ustępują,
trudności w pisaniu mogą ograniczać się głównie do błędów ortograficznych,
trudności mogą uogólniać się na inne przedmioty, np. języki obce, geografia (praca z mapą), geometria (rzuty przestrzenne), wychowanie fizyczne (słaba orientacja kierunkowa) itp.,
trudności w uczeniu się pamięciowym,
problemy w rozumieniu poleceń i instrukcji.
Już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które mogą sygnalizować ryzyko dysleksji, jednak rzetelną diagnozę można postawić dopiero po 10 roku życia.
Wszystkich dyslektyków cechuje nierównomierna koncentracja uwagi, trudności w zapamiętywaniu, wolne tempo pracy i napięcie emocjonalne, np. nerwice, stany lękowe i niska samoocena.
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECI DYSLEKTYCZNYCH:
- Zwrócenie uwagi na niepokojące symptomy w wieku wczesnoszkolnym, które mogą świadczyć o ryzyku wystąpienia dysleksji.
- Kontakt z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w celu zdiagnozowania ewentualnej dysleksji rozwojowej.
- Systematyczna praca z dzieckiem według zaleceń poradni.
- Ćwiczenia ruchowe poprawiające koordynację wzrokowo – ruchową.
- Motywowanie i mobilizowanie dziecka do systematycznej pracy.
- Sięgnięcie po odpowiednią literaturę fachową oraz konsultacje z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
- Sprawdzenie napisanej pracy domowej, ale w żadnym wypadku niewyręczanie dziecka w odrabianiu lekcji.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY, JEŚLI ZAUWAŻYMY POWYŻSZE SYMPTOMY U DZIECKA?
Rodzicu!
Jeśli u dziecka występują problemy w nauce czytania i pisania
zwróć się do:
-wychowawcy dziecka,
- pedagoga w szkole,
- Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
vZajęcia, które mają pomóc dzieciom z ryzykiem dysleksji, to terapia pedagogiczna.
vTerapia pedagogiczna polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji wzroku, słuchu, ruchu, za pomocą ćwiczeń.
vTerapia pedagogiczna może być prowadzona w szkole lub Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Opracowała: Małgorzata Szczotarska
w oparciu o źródła zgromadzone na stronie internetowej:www.ortograffiti.pl