Aktualności

Zainteresowania moich uczniów

„Zainteresowania moich uczniów” – spotkanie z Darą, niezwykłym psem!

Czwartkowa godzina wychowawcza w klasie 5 była pełna emocji, radości i… merdających ogonów! W ramach cyklu „Zainteresowania moich uczniów”, który powstał z inicjatywy wychowawcy klasy, gościliśmy panią Katarzynę Rok oraz jej suczkę Darę – psa rasy Mały Münsterländer.

Celem cyklu jest pokazanie uczniom, że ich pasje są ważne i warte pielęgnowania. Dla każdego ucznia przygotowywane będą wyjątkowe zajęcia, nawiązujące do jego zainteresowań – tak, by mógł poczuć, że to, co lubi i czym się fascynuje, ma znaczenie i może inspirować innych.

Tym razem punktem wyjścia była pasja jednej z uczennic, która interesuje się psami rasowymi.Z tej okazji zaprosiliśmy panią Katarzynę, a wraz z nią – Darę, ośmioletnią suczkę z certyfikatem pracy z dziećmi. Goście przygotowali dla klasy interesujące zajęcia z quizem, rozmową i możliwością poznania bliżej rasy Mały Münsterländer. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyliw spotkaniu, a Dara skradła serca wszystkich!

Pani Katarzyna przygotowała fantastyczny quiz o psach rasowych, w którym uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę i dowiedzieć się wielu ciekawostek o zachowaniu, pielęgnacji i charakterze różnych ras.

Dara – bohaterka spotkania – okazała się psem o niezwykle łagodnym charakterze, cierpliwym i przyjaznym wobec dzieci. Z ogromnym spokojem reagowała na wszystkie głaskania i pytania uczniów, a jej mądre spojrzenie, miękkie futro i radosne merdanie ogonem sprawiły, że każdy, kto miał okazję ją poznać, poczuł wyjątkową więź z tym cudownym czworonogiem. To prawdziwy przykład psa o wielkim sercu i pięknym temperamencie!

Serdecznie dziękujemy pani Katarzynie Rok za poświęcony czas, ciepło, serdeczność i inspirujące zajęcia. Jej profesjonalizm, pasja i niezwykłe podejście do dzieci sprawiły, że lekcja z Darą stała się nie tylko ciekawym doświadczeniem edukacyjnym, ale też cudowną przygodą, która długo pozostanie w pamięci piątoklasistów.

Ponieważ uczniowie wykazali się aktywnością, zaangażowaniem i pozytywnym podejściem podczas zajęć, otrzymają dodatnie punkty z zachowania – jako wyraz uznania za ich otwartość, ciekawość  i empatię wobec zwierząt.

Cykl „Zainteresowania moich uczniów” dopiero się zaczyna – przed nami jeszcze wiele spotkań, podczas których każde dziecko będzie miało swoją chwilę, a klasa wspólnie będzie odkrywać świat pasji, talentów i inspiracji.

„Każdy uczeń ma w sobie coś wyjątkowego – wystarczy pomóc mu to odkryć.”


 Anna Skwara wychowawca klasy 5

 

Uczniowie naszej szkoły aktywnie uczestniczą w Codeweek 2025

Uczniowie naszej szkoły aktywnie uczestniczą w Codeweek 2025

 

W dniach 20-26 października nasza szkoła wzięła udział w Europejskim Tygodniu Kodowania – Codeweek 2025. Uczniowie klas 1-3 podczas lekcji informatyki poznawali podstawy programowania, korzystając z platformy edukacyjnej code.org. Dzieci uczyły się tworzyć proste gry i sterowane animacje, rozwijając logiczne myślenie oraz kreatywność.

Starsze dzieci, czyli uczniowie klasy 4, uczestniczyły w dodatkowych zajęciach kółka „Z robotyką w przyszłość”, gdzie samodzielnie programowały roboty zbudowane podczas zajęć. Ta praktyczna nauka w połączeniu z robotyką wzbudziła duże zainteresowanie i zaangażowanie młodych pasjonatów technologii.

Codeweek to doskonała okazja do rozwijania umiejętności cyfrowych i zachęcania uczniów do odkrywania świata programowania i nowoczesnych technologii już od najmłodszych lat.

Paweł Korusiewicz

 

 

Zajęcia biblioteczne w klasie 3 – „Dziadek i niedźwiadek”

 

 

 

Podczas zajęć bibliotecznych uczniowie klasy 3 zamienili się w małych badaczy literackich! W grupach tworzyli lapbooki lekturowe inspirowane książką Łukasza Wierzbickiego „Dziadek i niedźwiadek”. Praca nad lapbookami była nie tylko świetną zabawą, ale też doskonałą okazją do powtórzenia treści lektury, utrwalenia najważniejszych informacji i rozwijania umiejętności współpracy. Każda grupa z ogromnym zaangażowaniem planowała, wycinała, rysowała i zapisywała ciekawostki o niezwykłej przyjaźni żołnierzy z sympatycznym niedźwiadkiem Wojtkiem. Efekty? Pomysłowe i pełne serca prace, które pokazały, że czytanie może być przygodą, a nauka – prawdziwą frajdą.

oprac. Monika Paliga-Bańka

Realizacja grantu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żelisławicach

                     

W ramach programu „Moje środowisko” Fundacji ING Dzieciom, we współpracy nauczycieli Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Żelisławicach z wolontariuszami  Fundacji ING Dzieciom, został opracowany i  zrealizowany od czerwca do października 2025 projekt pt. „EkoWyzwania” ukierunkowany na kształtowanie  u dzieci i osób dorosłych nawyku dbałości o środowisko naturalne w  swoim otoczeniu oraz rozwijanie wrażliwości na korzyści płynące z życia w zgodzie z naturą.
                W ramach  otrzymanego grantu powstała ścieżka edukacyjna z tablicami i grami o tematyce ekologicznej. Materiały i pomoce dydaktyczne, zaprojektowane jako wielokrotnego użytku, będą wykorzystywane podczas zajęć i gier terenowych w kolejnych latach szkolnych. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach prowadzonych na podstawie książki Justyny Bednarek „Ty też możesz uratować świat. Ekoopowieści z Pietruszkowej Woli”. Zrealizowane zostały interesujące warsztaty dotyczące zero waste, ochrony środowiska, wody i  bioróżnorodności. Było to możliwe dzięki udanej współpracy z Nadleśnictwem Siewierz, Urzędem Miasta i Gminy Siewierz oraz Zakładem Usług Wodnych i Kanalizacyjnych w Siewierzu. Szczególne uznanie należy się Wolontariuszom Fundacji ING Dzieciom, którzy swoim zaangażowaniem, pomysłami i pracą udowodnili, że efektywne działania na rzecz środowiska są możliwe. Dzięki tego rodzaju projektowi uczniowie lepiej rozumieją tematykę ekologiczną, mogą bezpośrednio stosować ją w swoim życiu i promować ochronę środowiska wśród osób z najbliższego otoczenia.

oprac. Alicja Nimirska

 

 

 

 

 

Spotkanie klas VII i VIII z policjantem o odpowiedzialności, bezpieczeństwie i mądrych wyborach

Spotkanie klas VII i VIII z policjantem o odpowiedzialności, bezpieczeństwie i mądrych wyborach

 

W dniu 17 października 2025r. uczniowie klas VII i VIII naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu z funkcjonariuszką Policji z Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Będzinie. Tematem prelekcji była odpowiedzialność prawna nieletnich, zagrożenia związane z używaniem środków psychoaktywnych, przemoc rówieśnicza oraz bezpieczeństwo w Internecie.

Zaproszenie

Obchody Dnia Edukacji Narodowej oraz pasowanie na ucznia

 
 

10 października w naszej szkole odbyła się wyjątkowa uroczystość, która połączyła obchody Dnia Edukacji Narodowej z pasowaniem na uczniów. W obecności zaproszonych gości, nauczycieli, rodziców oraz starszych kolegów, pierwszoklasiści złożyli uroczyste ślubowanie, stając się pełnoprawnymi członkami naszej szkolnej społeczności.

To szczególny dzień, w którym świętujemy zarówno początek edukacyjnej przygody najmłodszych, jak i doceniamy trud, zaangażowanie oraz serce wszystkich pracowników oświaty. Uroczystość przebiegła w atmosferze radości, wzruszenia i wzajemnej życzliwości.

Wszyscy uczestnicy wydarzenia z dumą obserwowali pierwszoklasistów, którzy z odwagą i uśmiechem wkroczyli w nowy etap życia. 10 października na długo pozostanie w pamięci całej szkolnej społeczności.

Aleksandra Buła

 
 
 

Zajęcia przedszkolaków w ramach "Tygodnia Budowania Relacji"

W ramach Tygodnia Budowania Relacji przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach inspirowanych niezwykłą książką pop-up „Kolorowy potwór” autorstwa Anny Llenas. Razem z Kolorowym Potworem – specjalistą od emocji – dzieci odkrywały i nazywały różne uczucia. Podczas zajęć maluchy wspólnie tworzyły własnego kolorowego potwora, a następnie pomagały mu uporządkować emocje. Dzięki temu uczyły się rozpoznawania i wyrażania uczuć w sposób bezpieczny i zrozumiały, a także rozwijały empatię i umiejętności budowania relacji z innymi.

Monika Paliga-Bańka

 

 

 

Dzień Pisania Listów – słowa, które zostają na dłużej

 

9 października obchodziliśmy Dzień Pisania Listów – święto przypominające o niezwykłej sile słowa pisanego. To doskonała okazja, by zatrzymać się na chwilę i pomyśleć, że list to nie tylko wiadomość, ale też gest, rozmowa i refleksja, coś, co pozwala wyrazić emocje w sposób bardziej osobisty i trwały.

Z tej okazji uczniowie klas V i VII wzięli udział w wyjątkowej lekcji języka polskiego. Klasa V pisała listy do Ireny, bohaterki „Panny z mokrą głową” Kornela Makuszyńskiego, podziwiając jej odwagę, pomysłowość i pogodę ducha. Natomiast klasa VII skierowała swoje listy do Balladyny z dramatu Juliusza Słowackiego. W listach uczniowie analizowali jej decyzje, oceniali postępowanie i dzielili się emocjami, jakie wzbudziła ta niezwykła postać.

Jesienne dekoracje, pieczęcie lakowe i skupienie przy stolikach stworzyły niepowtarzalną atmosferę, pełną ciszy, refleksji i literackiego nastroju. W tych chwilach literatura spotkała się z osobistym przeżyciem, a tradycja pisania listów z kreatywnością młodych autorów.

To były lekcje, które połączyły tradycję z wyobraźnią… i zostawiły ślad nie tylko na papierze.

Aleksandra Buła

Lekcja, która łączy

 

W ramach ogólnopolskich inicjatyw „Tygodnia Budowania Relacji” oraz „Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej” uczniowie klasy VII, nie po raz pierwszy,  postanowili zamienić swoją lekcję wychowawczą w coś wyjątkowego. Zamiast tradycyjnych ław i szkolnych zeszytów — kocyki, poduszki, ulubione kubki i kisiel. Zamiast testów i notatek — szczere rozmowy, śmiech i chwile ciszy, w których naprawdę można było się usłyszeć.