TYDZIEŃ
o budowaniu relacji
Materiały, bank dobrych praktyk dla przedszkoli
|
przedszkola |
|
Opowiadanie "Serduszko z listków"(scenariusz dla przedszkoli), Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
dla nauczycieli |
|
K. Ciszewska, S. Zyza Poradnik wspomaganie szkół w zakresie interwencji Poradnictwo Psychologiczno-Pedagogiczne Profilaktyka, Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) |
|
WEBINARY- Strefa Dobrych Emocji Fundacja Fine, ZPE https://zpe.gov.pl/b/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/PJBBSQRah |
|
Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie. Joanna Węgrzynowska (2021), ORE |
|
Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ewa Czemierowska-Koruba (2015), ORE Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać |
|
Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy. Jacek Pyżalski (prezentacja), ORE Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy |
|
Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej. Tomasz Garstka (2015), ORE Zapobiegania agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej |
|
Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Tomasz Garstka. ORE Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej |
|
Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Katarzyna Fenik. ORE Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. |
|
Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością. Katarzyna Zawisza-Mlost (2021), ORE Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością |
|
Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Leszek Putyński (2015) (szkoły ponadpodstawowe), ORE |
|
Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego. Marta Jankowska (2020), ORE |
|
W stresie. Strategia oswajania. Jagoda Sikora (2024), ORE |
|
Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów. MEN. (2020), ORE |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1 |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2. NASK. ORE.(broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2 |
|
Program wychowawczo-profilaktyczny – krok po kroku. Magdalena Wieczorek (2018), ORE |
|
Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Zbigniew Gaś, Wiesław Poleszak (2017), ORE Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły |
|
Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego. Joanna Borowik (2018), ORE Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego |
|
Klimat społeczny szkoły. Wiesław Poleszak, ORE |
|
Pakiet materiałów dotyczących komunikacji bez przemocy, w tym materiały dla mediatorów,Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Publikacja „Psychoedukacja dla nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców”.IBE |
|
Jak rozmawiać z rodzicem ucznia w kryzysie. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Jak_rozmawia%C4%87_z_rodzicem_ucznia_w_kryzysie.pdf |
|
Poradnik dla nauczycieli: Samouszkodzenia u dzieci i młodzieży. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Samouszkodzenia_u_dzieci_i_m%C5%82odzie%C5%BCy.pdf |
|
Poradnik dla nauczycieli: Wsparcie ucznia po próbie samobójczej. Fundacja Życie warte jest rozmowy
|
|
Interwencje po śmierci samobójczej – o znaczeniu i potrzebie działań postwencyjnych w szkole. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_interwencje_po_smierci_samobojczej.pdf |
|
Poradnik nt. samouszkodzeń u młodzieży, skierowany do środowiska szkolnego (nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści). Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_samouszkodzenia_QdscBfH.pdf |
|
Cyberlekcje 3.0 – scenariusze lekcje, NASK Cyberlekcje3.0.- webinary: 7.10.2025r. klasy 1-3- Netykieta(na bazie animacji dot. niemiłych komentarzy). Zapisy zostaną uruchomione we wrześniu |
|
Międzynarodowe Konferencja (23-26 września 2026r). NASK |
|
Gala Dnia Bezpiecznego Internetu (10 luty 2026r.).NASK |
|
Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym (przygotowane na zlecenie Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej przez ekspertki Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym Zakładu Zdrowia Publicznego w Instytucie Psychiatrii i Neurologii: Lucynę Kicińską i Małgorzatę Łubę) |
|
Dla rodziców |
|
WEBINARY- Strefa Dobrych Emocji Fundacja Fine, ZPE https://zpe.gov.pl/b/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/PJBBSQRah |
|
Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ewa Czemierowska-Koruba (2015), ORE Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać |
|
Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy. Jacek Pyżalski (prezentacja), ORE Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy |
|
Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Tomasz Garstka. ORE Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej |
|
Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Katarzyna Fenik. ORE Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. |
|
Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością. Katarzyna Zawisza-Mlost (2021), ORE Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością |
|
Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Leszek Putyński (2015) (szkoły ponadpodstawowe), ORE |
|
Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego. Marta Jankowska (2020), ORE |
|
W stresie. Strategia oswajania. Jagoda Sikora (2024), ORE |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1 |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2. NASK. ORE.(broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2 |
|
Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego. Joanna Borowik (2018), ORE Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego |
|
Klimat społeczny szkoły. Wiesław Poleszak, ORE |
|
Pakiet materiałów dotyczących komunikacji bez przemocy, w tym materiały dla mediatorów, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Publikacja „Psychoedukacja dla nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców”. IBE |
|
Poradnik pierwsza pomoc emocjonalna. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Pierwsza_pomoc_emocjonalna_PzkRQHs.pdf |
|
W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie- poradnik dla rodziców. NASK |
|
Podcasty „ Cyfrowe wieczory dla rodziców” – będą dostępne we wrześniu. NASK https://www.youtube.com/@saferinternetpolska |
|
Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK |
|
Międzynarodowe Konferencja (23-26 września 2026r). NASK |
|
Gala Dnia Bezpiecznego Internetu (10 luty 2026r. ). NASK |
|
Załączniki |
|
Ścieżka pomocy - uczeń |
|
Ścieżka pomocy - rodzic |
|
Ścieżka pomocy - szkoła |
|
Załącznik nr 3 Ramka – Telefony pomocowe |
|
Załącznik nr 4 Scenariusz spotkania z rodzicami (przedszkole, klasa I-III), Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Załącznik nr 5 Scenariusz dla przedszkola „Metafora serduszka” Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Załącznik nr 6 Scenariusz dla klas I-III „Kim jestem dla siebie” Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |