TYDZIEŃ
o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
Materiały, bank dobrych praktyk dla szkół podstawowych
|
szkoła podstawowa, klasy I-III |
|
Opowiadanie o Tymku (scenariusz 1-3SP) Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Scenariusze lekcji, klasy 1-3. Moja bezpieczna sieć. NASK |
|
szkoła podstawowa, klasy IV-VIII |
|
Sztuka dialogu, czyli jak rozwiązywać konflikty w grupie (Szkoła podstawowa IV-VIII), Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) https://zpe.gov.pl/b/sztuka-dialogu-czyli-jak-rozwiazywac-konflikty-w-grupie/P13OZLxGm |
|
Jak radzić sobie z przemocą (Szkoła podstawowa IV-VIII), ZPE |
|
Bezpieczeństwo w sieci (Szkoła podstawowa IV-VIII), ZPE |
|
Cyberprzemoc (Szkoła podstawowa IV-VIII), ZPE |
|
Praktyczny przewodnik po emocjach skierowany do młodzieży szkolnej: Zrozumieć siebie. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_rozumiec_siebie.pdf |
|
Poradnik dla młodych osób, którzy mają znajomych w kryzysie i nie wiedzą jak im pomóc. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Wsparcie_rowiesnicze.pdf |
|
Scenariusze dla grupy wiekowej 10-12 lat wraz z animacją edukacyjną nt. wspierającej roli rozmowy z opiekunem dla osoby doświadczającej hejtu. NASK Scenariusze dla grupy wiekowej 13-14 lat wraz z animacją edukacyjną nt. roli więzi rówieśniczych jako element ochronny wobec zjawiska hejtu w sieci. NASK Materiały edukacyjne - Scenariusze zajęć | SaferInternet *materiały zostaną udostępnione na stronie 15 września |
|
CYBERspot- broszura dla uczniów. NASK |
|
Plakaty- przeciwdziałanie hejtowi rówieśniczemu, NASK · Dotyka Cię hejt? – dla osoby doświadczającej hejtu · Widzisz hejt? – dla świadka · Weź nie hejtuj! – dla sprawcy |
|
Ulotka- Radzenie sobie z cyberprzemocą, NASK Ulotka – Pomoc ofiarom cyberprzemocy |
|
Materiały edukacyjne „ W sieci przyjaźni” (2 scenariusze lekcyjne dla uczniów klas 4-6 SP, podcast „To właśnie jest przyjaźń”, plakat), NASK |
|
szkoła ponadpodstawowa |
|
Język jako narzędzie przemocy. Eugène Ionesco, Lekcja (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE https://zpe.gov.pl/b/jezyk-jako-narzedzie-przemocy-eugene-ionesco-lekcja/PgyV3MTc8 |
|
Patologie społeczne (Liceum ogólnokształcące, Technikum) , ZPE |
|
Naturalizm w filmie na przykładzie Męskiej sprawy w reż. Sławomira Fabickiego (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE |
|
Szkodliwe treści w internecie (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE https://zpe.gov.pl/b/tresci-szkodliwe-w-internecie/PINZ4qDtm |
|
Jak bronić się przed nieczystymi chwytami w dyskusji (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE https://zpe.gov.pl/b/jak-bronic-sie-przed-nieczystymi-chwytami-w-dyskusji/POxfdIe3R |
|
Cyberbullying (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE |
|
Scenariusze dla grupy wiekowej 15-18 lat wraz z filmem edukacyjnym nt. skutków sprzeciwu bądź jego braku wobec cyberprzemocy rówieśniczej. NASK Materiały edukacyjne - Scenariusze zajęć | SaferInternet *materiał zostanie udostępniony na stronie 15 września. |
|
CYBERspot- broszura dla uczniów, NASK |
|
Plakaty- przeciwdziałanie hejtowi rówieśniczemu, NASK: · Dotyka Cię hejt? – dla osoby doświadczającej hejtu · Widzisz hejt? – dla świadka · Weź nie hejtuj! – dla sprawcy |
|
Ulotka- Radzenie sobie z cyberprzemocą, NASK Ulotka – Pomoc ofiarom cyberprzemocy |
|
Me(nu)todyka- Make it Clear (moduły lekcji dla uczniów w wieku 11-13 i 14-17lat), NASK |
|
Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK |
|
dla nauczycieli |
|
K. Ciszewska, S.Zyza Poradnik wspomaganie szkół w zakresie interwencji Poradnictwo Psychologiczno-Pedagogiczne Profilaktyka, ZPE |
|
WEBINARY- Strefa Dobrych Emocji Fundacja Fine, ZPE https://zpe.gov.pl/b/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/PJBBSQRah |
|
Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie. Joanna Węgrzynowska (2021), ORE |
|
Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ewa Czemierowska-Koruba (2015), ORE Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać |
|
Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy. Jacek Pyżalski (prezentacja), ORE Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy |
|
Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej. Tomasz Garstka (2015), ORE Zapobiegania agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej |
|
Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Tomasz Garstka. ORE Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej |
|
Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Katarzyna Fenik. ORE Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. |
|
Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością. Katarzyna Zawisza-Mlost (2021), ORE Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością |
|
Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Leszek Putyński (2015) (szkoły ponadpodstawowe), ORE |
|
Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego. Marta Jankowska (2020), ORE |
|
W stresie. Strategia oswajania. Jagoda Sikora (2024), ORE |
|
Poradnik Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów. MEN. (2020), ORE |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1 |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2. NASK. ORE.(broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2 |
|
Program wychowawczo-profilaktyczny – krok po kroku. Magdalena Wieczorek (2018), ORE |
|
Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Zbigniew Gaś, Wiesław Poleszak (2017), ORE Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły |
|
Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego. Joanna Borowik (2018), ORE Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego |
|
Klimat społeczny szkoły. Wiesław Poleszak, ORE |
|
Pakiet materiałów dotyczących komunikacji bez przemocy, w tym materiały dla mediatorów, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Publikacja „Psychoedukacja dla nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców”. IBE |
|
Jak rozmawiać z rodzicem ucznia w kryzysie. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Jak_rozmawia%C4%87_z_rodzicem_ucznia_w_kryzysie.pdf |
|
Poradnik dla nauczycieli: Samouszkodzenia u dzieci i młodzieży. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Samouszkodzenia_u_dzieci_i_m%C5%82odzie%C5%BCy.pdf |
|
Poradnik dla nauczycieli: Wsparcie ucznia po próbie samobójczej. Fundacja Życie warte jest rozmowy
|
|
Interwencje po śmierci samobójczej – o znaczeniu i potrzebie działań postwencyjnych w szkole. Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_interwencje_po_smierci_samobojczej.pdf |
|
Poradnik nt. samouszkodzeń u młodzieży, skierowany do środowiska szkolnego (nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści) Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_samouszkodzenia_QdscBfH.pdf |
|
Cyberlekcje 3.0 – scenariusze lekcji, NASK Klasy 4-6. Nie hejtuję - nie dołuję Klasy 7-8 – zagrożenia w sieci i cyberprzemoc Szkoła ponad podstawowa – Cyberprzemoc Cyberlekcje 3.0. – webinary, NASK (28.10.2025r. klasy 7-8: Cyberprzemoc; 18.11.2025r. klasy 4-6: Nie hejtuję- nie dołuje. Cyberprzemoc; 9.12.2025r. SPP: Cyberprzemoc) |
|
Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK |
|
Międzynarodowa Konferencja (23-26 września 2025r), NASK |
|
Gala Bezpiecznego Internetu (10 lutego 2026r.), NASK
|
|
Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym |
|
Zarządzanie konfliktem w szkole – broszura i plakat, materiał dla nauczycieli, dyrektorów, wychowawców, specjalistów w szkole dla klasy 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/zarzadzanie-konfliktem-w-szkole/
|
|
Karty do analizy wydarzeń i procesów społecznych. Scenariusz lub ćwiczenie, materiał dla nauczycieli, wychowawców dla klas 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Centrum Edukacji Obywatelskiej https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/karty-do-analizy-wydarzen-i-procesow-spolecznych/
|
|
Karty do rozmów i działań na temat praw człowieka. Scenariusz lub ćwiczenie, materiał dla dyrektorów, wychowawców, specjalistów w szkole, bibliotekarzy dla klas 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej |
|
Jak reagować na przemoc w klasie? Film/webinarium, materiał dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów w szkole, klasy 1-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/jak-reagowac-na-przemoc-w-klasie/ |
|
Dla rodziców |
|
WEBINARY- Strefa Dobrych Emocji Fundacja Fine, ZPE https://zpe.gov.pl/b/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/PJBBSQRah |
|
Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ewa Czemierowska-Koruba (2015), ORE Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać |
|
Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy. Jacek Pyżalski (prezentacja), ORE Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy |
|
Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Tomasz Garstka. ORE Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej |
|
Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Katarzyna Fenik. ORE Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. |
|
Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością. Katarzyna Zawisza-Mlost (2021), ORE Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością |
|
Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Leszek Putyński (2015) (szkoły ponadpodstawowe), ORE |
|
Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego. Marta Jankowska (2020), ORE |
|
W stresie. Strategia oswajania. Jagoda Sikora (2024), ORE |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1. NASK. ORE. (broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1 |
|
Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2. NASK. ORE.(broszura) Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2 |
|
Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego. Joanna Borowik (2018), ORE Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego |
|
Klimat społeczny szkoły. Wiesław Poleszak, ORE |
|
Pakiet materiałów dotyczących komunikacji bez przemocy, w tym materiały dla mediatorów, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Publikacja „Psychoedukacja dla nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców”. IBE |
|
Poradnik pierwsza pomoc emocjonalna, Fundacja Życie warte jest rozmowy https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Pierwsza_pomoc_emocjonalna_PzkRQHs.pdf |
|
„ W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie”- poradnik dla rodziców. NASK |
|
Podcasty „Cyfrowe wieczory dla rodziców” NASK https://www.youtube.com/@saferinternetpolska |
|
Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK |
|
Międzynarodowa Konferencja (23-26 września 2025r), NASK |
|
Gala Bezpiecznego Internetu (10 lutego 2026r.), NASK |
|
Załączniki |
|
Ścieżka pomocy - uczeń |
|
Ścieżka pomocy - rodzic |
|
Ścieżka pomocy - szkoła |
|
Załącznik nr 1 Scenariusze lekcji wychowawczych w programie „Działaj/rozmawiaj, materiał dla nauczycieli, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Załącznik nr 2 Materiały do samokształcenia w programie „Działaj/rozmawiaj” liderzy wsparcia rówieśniczego, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej |
|
Załącznik nr 3 Ramka pomocowa – Telefony pomocowe |
|
Załącznik nr 9 Cyberprzemoc- ebook dla uczniów w wieku 14-18 i rodziców, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 10 Bullying – jak go określić, dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 11 Sztuka komunikacji – ebook dla dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 12 School vibes – codzienność szkolna, ebook dla dzieci w wieku 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 13 Techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami dla nastolatków w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 14 Stres- broszura dla dzieci w wieku 13-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 15 Jak radzić sobie ze stresem dla nastolatek w wieku 15-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 16 Siła więzi rodzinnych – ebook dla rodziców dzieci w wieku 5-12 lat, Fundacja Nie widać mnie |
|
Załącznik nr 17 Dlaczego czujesz to, co czujesz – ebook dla nastolatków 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie |