TYDZIEŃ o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej Materiały, bank dobrych praktyk dla szkół podstawowych

TYDZIEŃ

o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej

Materiały, bank dobrych praktyk dla szkół podstawowych

szkoła podstawowa, klasy I-III

Opowiadanie o Tymku (scenariusz 1-3SP) Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej

 https://soundcloud.com/user-196279218-803126170/opowiadanie-o tymku?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing&si=11aa678756b148b9bd89bcb1a886b5f1

Scenariusze lekcji, klasy 1-3. Moja bezpieczna sieć. NASK

Klasy 1-3. Moja bezpieczna sieć

szkoła podstawowa, klasy IV-VIII

Sztuka dialogu, czyli jak rozwiązywać konflikty w grupie (Szkoła podstawowa IV-VIII), Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE)

https://zpe.gov.pl/b/sztuka-dialogu-czyli-jak-rozwiazywac-konflikty-w-grupie/P13OZLxGm

Jak radzić sobie z przemocą (Szkoła podstawowa IV-VIII), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/jak-radzic-sobie-z-przemoca/PqLb9DfLL

Bezpieczeństwo w sieci (Szkoła podstawowa IV-VIII), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/bezpieczenstwo-w-sieci/P1BpVrXu8

Cyberprzemoc (Szkoła podstawowa IV-VIII), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/cyberprzemoc/P1Fhrc8iX

Praktyczny przewodnik po emocjach skierowany do młodzieży szkolnej: Zrozumieć siebie. Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_rozumiec_siebie.pdf

Poradnik dla młodych osób, którzy mają znajomych w kryzysie i nie wiedzą jak im pomóc. Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Wsparcie_rowiesnicze.pdf

Scenariusze dla grupy wiekowej 10-12 lat wraz z animacją edukacyjną nt. wspierającej roli rozmowy z opiekunem dla osoby doświadczającej hejtu. NASK

Scenariusze dla grupy wiekowej 13-14 lat wraz z animacją edukacyjną nt. roli więzi rówieśniczych jako element ochronny wobec zjawiska hejtu w sieci. NASK

Materiały edukacyjne - Scenariusze zajęć | SaferInternet

*materiały zostaną udostępnione na stronie 15 września

CYBERspot- broszura dla uczniów. NASK

Broszura dla uczniów CYBERspot

Plakaty- przeciwdziałanie hejtowi rówieśniczemu, NASK

·         Dotyka Cię hejt? – dla osoby doświadczającej hejtu

·         Widzisz hejt? – dla świadka

·         Weź nie hejtuj! – dla sprawcy

Ulotka- Radzenie sobie z cyberprzemocą, NASK

Ulotka

Ulotka – Pomoc ofiarom cyberprzemocy

Ulotka

Materiały edukacyjne „ W sieci przyjaźni” (2 scenariusze lekcyjne dla uczniów klas 4-6 SP, podcast „To właśnie jest przyjaźń”, plakat), NASK

Pakiet materiałów „W sieci przyjaźni”

szkoła ponadpodstawowa

Język jako narzędzie przemocy. Eugène IonescoLekcja (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/jezyk-jako-narzedzie-przemocy-eugene-ionesco-lekcja/PgyV3MTc8

Patologie społeczne (Liceum ogólnokształcące, Technikum) , ZPE

https://zpe.gov.pl/b/patologie-spoleczne/PUn4RIwvv

Naturalizm w filmie na przykładzie Męskiej sprawy w reż. Sławomira Fabickiego (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/naturalizm-w-filmie-na-przykladzie-meskiej-sprawy-w-rez-slawomira-fabickiego/PbmFKbimY

Szkodliwe treści w internecie (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/tresci-szkodliwe-w-internecie/PINZ4qDtm

Jak bronić się przed nieczystymi chwytami w dyskusji (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/jak-bronic-sie-przed-nieczystymi-chwytami-w-dyskusji/POxfdIe3R

Cyberbullying (Liceum ogólnokształcące, Technikum), ZPE

https://zpe.gov.pl/b/cyberbullying/PpeKit2jd

Scenariusze dla grupy wiekowej 15-18 lat wraz z filmem edukacyjnym nt. skutków sprzeciwu bądź jego braku wobec cyberprzemocy rówieśniczej. NASK

Materiały edukacyjne - Scenariusze zajęć | SaferInternet

*materiał zostanie udostępniony na stronie 15 września.

CYBERspot- broszura dla uczniów, NASK

Broszura dla uczniów CYBERspot

Plakaty- przeciwdziałanie hejtowi rówieśniczemu, NASK:

·         Dotyka Cię hejt? – dla osoby doświadczającej hejtu

·         Widzisz hejt? – dla świadka

·         Weź nie hejtuj! – dla sprawcy

Ulotka- Radzenie sobie z cyberprzemocą, NASK

Ulotka

Ulotka – Pomoc ofiarom cyberprzemocy

Ulotka

Me(nu)todyka- Make it Clear (moduły lekcji dla uczniów w wieku 11-13 i 14-17lat), NASK

Me(nu)todyka

Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK

Ulotka

dla nauczycieli

K. Ciszewska, S.Zyza Poradnik wspomaganie szkół w zakresie interwencji Poradnictwo Psychologiczno-Pedagogiczne Profilaktyka, ZPE

https://zpe.gov.pl/b/k-ciszewska_s-zyza-poradnik-wspomaganie-szkol-w-zakresie-interwencji-poradnictwo-psychologiczno-pedagogiczne-profilaktyka/P1DyHzFyF

WEBINARY- Strefa Dobrych Emocji Fundacja Fine, ZPE

https://zpe.gov.pl/b/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/PJBBSQRah

Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie. Joanna Węgrzynowska (2021), ORE

Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie,

Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ewa Czemierowska-Koruba (2015), ORE

Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać

Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy. Jacek Pyżalski (prezentacja), ORE

Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy

Zapobieganie agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej. Tomasz Garstka (2015), ORE

Zapobiegania agresji w szkole. Metody organizacji codziennej pracy wychowawczej

Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Tomasz Garstka. ORE

Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej

Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Katarzyna Fenik. ORE

Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka.

Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością. Katarzyna Zawisza-Mlost (2021), ORE

Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością

Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Leszek Putyński (2015) (szkoły ponadpodstawowe), ORE

Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych

Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego. Marta Jankowska (2020), ORE

Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego

W stresie. Strategia oswajania. Jagoda Sikora (2024), ORE

W stresie. Strategia oswajania

Poradnik Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów. MEN. (2020), ORE

Bezpieczna szkoła

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. NASK. ORE. (broszura)

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting.

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe. NASK. ORE. (broszura)

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1. NASK. ORE. (broszura) 

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2. NASK. ORE.(broszura)

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2

Program wychowawczo-profilaktyczny – krok po kroku. Magdalena Wieczorek (2018), ORE

Program wychowawczo-profilaktyczny - krok po kroku

Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Zbigniew Gaś, Wiesław Poleszak (2017), ORE

Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły

Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego.  Joanna Borowik (2018), ORE

Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego

Klimat społeczny szkoły. Wiesław Poleszak, ORE

Klimat społeczny szkoły

Pakiet materiałów dotyczących komunikacji bez przemocy, w tym materiały dla mediatorów, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej

materiały przeciwdziałanie przemocy

Publikacja „Psychoedukacja dla nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców”. IBE

https://asa.ibe.edu.pl/psychoedukacja

Jak rozmawiać z rodzicem ucznia w kryzysie. Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Jak_rozmawia%C4%87_z_rodzicem_ucznia_w_kryzysie.pdf

Poradnik dla nauczycieli: Samouszkodzenia u dzieci i młodzieży. Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Samouszkodzenia_u_dzieci_i_m%C5%82odzie%C5%BCy.pdf

Poradnik dla nauczycieli: Wsparcie ucznia po próbie samobójczej. Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Wsparcie_ucznia_po_pr%C3%B3bie_samob%C3%B3jczej_2xUffzL.pdf

 

Interwencje po śmierci samobójczej – o znaczeniu i potrzebie działań postwencyjnych w szkole. Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_interwencje_po_smierci_samobojczej.pdf

Poradnik nt. samouszkodzeń u młodzieży, skierowany do środowiska szkolnego (nauczyciele, wychowawcy, szkolni specjaliści) Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/poradnik_samouszkodzenia_QdscBfH.pdf

Cyberlekcje 3.0 – scenariusze lekcji, NASK

Klasy 4-6. Nie hejtuję - nie dołuję

Klasy 7-8 – zagrożenia w sieci i cyberprzemoc

Szkoła ponad podstawowa – Cyberprzemoc

Cyberlekcje 3.0. – webinary, NASK (28.10.2025r. klasy 7-8: Cyberprzemoc; 18.11.2025r. klasy 4-6: Nie hejtuję- nie dołuje. Cyberprzemoc; 9.12.2025r. SPP: Cyberprzemoc)

Cyberprofilaktyka NASK.

Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK

Ulotka

Międzynarodowa Konferencja (23-26 września 2025r), NASK

Więcej informacji

Gala Bezpiecznego Internetu  (10 lutego 2026r.), NASK

Więcej informacji

 

Materiały pomocnicze dla nauczycieli w kontaktach z osobami w kryzysie samobójczym

https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-pomocowe-dla-nauczycieli-w-kontaktach-z-osobami-w-kryzysie-samobojczym

Zarządzanie konfliktem w szkole – broszura i plakat, materiał dla nauczycieli, dyrektorów, wychowawców, specjalistów w szkole dla klasy 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej

https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/zarzadzanie-konfliktem-w-szkole/

 

Karty do analizy wydarzeń i procesów społecznych. Scenariusz lub ćwiczenie, materiał dla nauczycieli, wychowawców dla klas 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Centrum Edukacji Obywatelskiej

https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/karty-do-analizy-wydarzen-i-procesow-spolecznych/

 

Karty do rozmów i działań na temat praw człowieka. Scenariusz lub ćwiczenie, materiał dla dyrektorów, wychowawców, specjalistów w szkole, bibliotekarzy dla klas 7-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej

https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/karty-do-rozmow/

Jak reagować na przemoc w klasie? Film/webinarium, materiał dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów w szkole, klasy 1-8 szkoły podstawowej i ponadpodstawowej

https://uczotwartosci.ceo.org.pl/material/jak-reagowac-na-przemoc-w-klasie/

Dla rodziców

WEBINARY- Strefa Dobrych Emocji Fundacja Fine, ZPE

https://zpe.gov.pl/b/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/PJBBSQRah

Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać. Ewa Czemierowska-Koruba (2015), ORE

Agresja i przemoc w szkole czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać

Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy. Jacek Pyżalski (prezentacja), ORE

Przemoc rówieśnicza – o czym musimy pamiętać a często zapominamy

Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Tomasz Garstka. ORE

Postawy i oddziaływania dorosłych w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej

Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Katarzyna Fenik. ORE

Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka.

Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością. Katarzyna Zawisza-Mlost (2021), ORE

Dobrze ze złością. Jak wspierać dzieci i młodzież w konstruktywnym radzeniu sobie ze złością

Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych. Leszek Putyński (2015) (szkoły ponadpodstawowe), ORE

Zagrożenia pornografią. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego związane z dostępem do treści pornograficznych

Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego. Marta Jankowska (2020), ORE

Zarządzanie emocjami. Krok w stronę zdrowia psychicznego

W stresie. Strategia oswajania. Jagoda Sikora (2024), ORE

W stresie. Strategia oswajania

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting. NASK. ORE. (broszura)

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Seksting.

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe. NASK. ORE. (broszura)

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1. NASK. ORE. (broszura) 

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 1

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2. NASK. ORE.(broszura)

Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Cyberprzemoc. Cześć 2

Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego.  Joanna Borowik (2018), ORE

Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego

Klimat społeczny szkoły. Wiesław Poleszak, ORE

Klimat społeczny szkoły

Pakiet materiałów dotyczących komunikacji bez przemocy, w tym materiały dla mediatorów, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej

materiały przeciwdziałanie przemocy

Publikacja „Psychoedukacja dla nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców”. IBE

https://asa.ibe.edu.pl/psychoedukacja

Poradnik pierwsza pomoc emocjonalna, Fundacja Życie warte jest rozmowy

https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Pierwsza_pomoc_emocjonalna_PzkRQHs.pdf

„ W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie”- poradnik dla rodziców. NASK

„W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie”

Podcasty „Cyfrowe wieczory dla rodziców” NASK

https://www.youtube.com/@saferinternetpolska
https://www.youtube.com/@CyberprofilaktykaNASK

Jak i gdzie zgłosić przestępstwo popełnione w Internecie? NASK

Ulotka

Międzynarodowa Konferencja (23-26 września 2025r), NASK

Więcej informacji

Gala Bezpiecznego Internetu  (10 lutego 2026r.), NASK

Więcej informacji

Załączniki

Ścieżka pomocy - uczeń

Ścieżka pomocy - rodzic

Ścieżka pomocy - szkoła

Załącznik nr 1 Scenariusze lekcji wychowawczych w programie „Działaj/rozmawiaj, materiał dla nauczycieli, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej

Załącznik nr 2 Materiały do samokształcenia w programie „Działaj/rozmawiaj” liderzy wsparcia rówieśniczego, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej

Załącznik nr 3 Ramka pomocowa – Telefony pomocowe

Załącznik nr 9 Cyberprzemoc- ebook dla uczniów w wieku 14-18 i rodziców, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 10 Bullying – jak go określić, dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 11 Sztuka komunikacji – ebook dla dzieci w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 12 School vibes – codzienność szkolna, ebook dla dzieci w wieku 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 13 Techniki radzenia sobie z trudnymi emocjami dla nastolatków w wieku 12-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 14 Stres- broszura dla dzieci w wieku 13-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 15 Jak radzić sobie ze stresem dla nastolatek w wieku 15-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 16 Siła więzi rodzinnych – ebook dla rodziców dzieci w wieku 5-12 lat, Fundacja Nie widać mnie

Załącznik nr 17 Dlaczego czujesz to, co czujesz – ebook dla nastolatków 14-18 lat, Fundacja Nie widać mnie

 

Related Articles